VISIE

Voor samen groeien en zijn wie je bent.

Wij zijn positief, respectvol en creatief.

MISSIE

De missie van de school betekent voor ons: “datgene waar we voor staan.”
De visie van de school betekent voor ons: “datgene waar we voor gaan.”

Onderwijs en dus ook onze school is altijd in beweging en op zoek naar verbetering. De visie van onze school is enerzijds het consolideren en anderzijds het verbeteren van het concept.

Kwalitatief goed onderwijs 

Wij stellen ons ten doel kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. Door onze persoonlijke aandacht dragen wij bij aan de ontplooiing van de mogelijkheden en talenten van ieder kind dat aan onze zorg is toevertrouwd. In onze school werken wij in een sfeer van veiligheid en geborgenheid. Tegelijkertijd staat ons onderwijs midden in de wereld: binnen de klas is er aandacht voor maatschappelijke en culturele ontwikkelingen. Om deze doelstellingen te kunnen bereiken vinden we het belangrijk dat er door de hele school een duidelijke pedagogische en didactische lijn aanwezig is.

Wij werken met ‘heterogene stamgroepen’. Groepen waar jongens en meisjes van uiteenlopende leeftijden met elkaar werken. We kiezen hier bewust voor omdat we in ons onderwijs juist uit willen gaan van de verschillen in ontwikkeling.

De school is ingedeeld in vier ‘bouwen’. Tijdens de periode op de basisschool doorlopen de kinderen achtereenvolgens de onderbouw, de tussenbouw, de middenbouw en de bovenbouw. De leerlingen blijven twee jaar in dezelfde bouw welke uit twee leerjaren bestaat. Het ene jaar ben je de jongste van de groep en een jaar later ben je de oudste van de groep.  Deze groep wordt stamgroep genoemd. Ze krijgen bijna alle ‘lessen’ binnen deze stamgroep en houden in principe twee jaar dezelfde stamgroepleider(s). Door veel overleg tussen de bouwen proberen we het schoolleven van het kind vloeiend te laten verlopen. Alhoewel elke bouw een specifieke sfeer met zich meedraagt, willen we de kinderen de overstap van de ene naar de andere bouw zo soepel mogelijk laten ervaren. De kinderen wordt de gelegenheid geboden hierin te groeien.

Wij gaan bij de vak- en vormingsgebieden uit van de kerndoelen, zoals de wet die aan ons stelt. De school is erop gericht een leer- en leefgemeenschap te creëren, waar de verschillende ontwikkelingsaspecten evenwichtig aan bod komen. Wij vinden dat in dit hele proces de ouder een belangrijke rol speelt. De opvoeding van het kind is een zaak van ouders en school. Hoewel ieder eigen taken binnen de opvoeding heeft, zijn er toch zoveel overeenkomsten, dat overleg en samenwerking noodzakelijk zijn om de kinderen een goede begeleiding te geven.

Wij vinden het belangrijk dat de school een lerende organisatie is waarin een professionele cultuur heerst. Als team kijken we kritisch naar ons eigen handelen en de behaalde resultaten, weten we om te gaan met feedback en blijven wij ons ontwikkelen door o.a. scholing. Goede resultaten worden alleen gemaakt als we als team weten wat we willen bereiken, samen ervoor willen gaan en regelmatig evalueren of de doelen behaald zijn.

Werken op ‘t Schrijverke betekent voor het personeel dat ze bovenstaand concept niet alleen onderschrijven, maar het ook uitdragen en er verder aan willen blijven bouwen.

Het jonge kind  

Het jonge kind is puur, nieuwsgierig, leergierig en onbevangen. Zo staat het in de wereld, sterk en kwetsbaar tegelijk.

De stamgroepleider biedt hem veiligheid, ruimte, structuur en persoonlijke aandacht. De basis om, middels spel, veilig te ontdekken, te experimenteren en te leren. Het jonge kind leert samenwerken, omgaan met conflicten, kan zijn emoties toelaten, over gevoelens praten en zichzelf zijn.

Het jonge kind mag fouten maken. Het zal leren vallen en weer opstaan en zo vele succeservaringen boeken. Zo kan het jonge kind, in interactie met de stamgroepleider en andere kinderen, in een rijke leeromgeving ontwikkelen op zijn eigen niveau.  Hierdoor zal het uitgroeien tot een creatief, zelfverzekerd, positief, respectvol, autonoom en gelukkig mens.

Basisbehoeften  

Het jonge kind (en ieder ander) heeft 3 basisbehoeften.  Bij een goede basis volgt de intrinsieke motivatie en kan het kind tot leren komen:

Behoefte aan relatie (ik hoor erbij)  

Het kind wil graag gewaardeerd worden door de mensen om hem heen. Door zowel kinderen als volwassenen. Voor zijn ontwikkeling is het belangrijk dat hij opgroeit in een liefdevolle en veilige omgeving. Voorspelbaarheid is van belang, zo weet het kind waar het aan toe is.

Behoefte aan competentie (ik kan het)

Het kind wil graag goed zijn in wat hij doet, er plezier aan beleven en in zichzelf en zijn eigen kunnen geloven. Door positieve verwachtingen te hebben en de lat niet te hoog te leggen, kan het kind succeservaringen opdoen en zal het zich verder ontwikkelen.

Behoefte aan autonomie (ik kan het zelf)

Het kind wordt steeds zelfstandiger en onderneemt zonder hulp te vragen. Loslaten is voor de leerkracht de mogelijkheid om het kind zelf te laten ontdekken en initiatieven te nemen.

Complimenteren is hierbij belangrijk.

(Brouwers, 2016; Taal Alert, z.j.)

Leren door spel 

Spel wordt vaak gezien als vrijetijdsbesteding echter bij het jonge kind is spel essentieel voor hun ontwikkeling. Kinderen imiteren in spel wat ze in het dagelijks leven bij volwassenen zien. Ook regels die erbij komen kijken over hoe om te gaan met spullen of het oplossen van ruzies worden geïnspireerd door wat zij meemaken in de wereld om hen heen. Door herhaling beginnen de handelingen betekenis te krijgen en zo komen de kinderen tot leren.   

Spel kenmerkt zich door de hoge mate van betrokkenheid, de intrinsieke motivatie van de kinderen is groot. Kinderen ervaren vrijheid in het verloop van hun spel. Met ‘magisch denken’ vult het jonge kind wat ze nog niet weten aan met fantasie. Fantasiespel is, voor het kind, een fijne manier om dingen te onderzoeken waarvan ze nog niet weten hoe dit in de wereld in elkaar zit.

Zonder de invloed van een volwassene is de samenwerking tussen de kinderen beperkter. De rol van de stamgroepleider is van groot belang. Zij zorgt voor een beredeneerd aanbod in het spel door aan te sluiten bij de betekenissen die de kinderen zelf ontdekken in het spel.  Opgelegd spel zorgt ervoor dat de kinderen vervreemden van het spel en de veiligheid in het geding komt. De stamgroepleider brengt de kinderen in hun eigen spel op een hoger niveau. Dit doet zij door mee te spelen. Daarnaast zorgt zij voor een aantrekkelijke, uitdagende omgeving waar de kinderen hun spel kunnen uitvoeren. Vaak is dit vormgegeven in thema’s welke de stamgroepleider samen met de kinderen laat groeien.  Het ‘meespelen’ vergroot de beleving en brengt kinderen samen. De relaties onderling en met de stamgroepleider verbeteren en zorgen voor veiligheid. De interacties hebben als groot voordeel dat hierdoor de woordenschat wordt vergroot en de taalontwikkeling groeit.

(NIVOZ, & Boland, 2015)

Volgen van de ontwikkeling 

We werken met leerdoelen, niet om te beoordelen maar als leidraad. Deze doelen geven richting aan activiteiten die wij met hen ondernemen om tot een vervolgstap in hun ontwikkeling te komen. Wij zorgen, middels thema’s, voor een beredeneerd, betekenisvol aanbod wat aansluit bij de beleveniswereld van het jonge kind. Hierbij passen wij het onderwijs aan, aan de ontwikkeling van de kinderen in plaats van dat zij zich aan het onderwijsaanbod moeten aanpassen.  Onze taak is om de kinderen te inspireren, enthousiasmeren en net dat zetje te geven waardoor zij verder groeien en succeservaringen opdoen. Wij observeren en registreren onze bevindingen in een leerlingvolgsysteem waarbij we de leerlijnen van het kind goed kunnen volgen. Zo kunnen wij ons aanbod optimaal aanpassen aan de ontwikkeling van het jonge kind.

Door onze visie na te streven zorgen wij voor een stevig fundament op verschillende leergebieden waar het kind in de verdere schoolloopbaan op kan teren en van kan profiteren.